dijous, 14 de maig del 2015

Excursió

Al vessant marítim del massís dels Ports s'alça una agulla espectacular que ben bé honora el seu nom: El Castell de l’Airosa
Passant per Tortosa en direcció sud cap el Mas de Barberans, d’ara endavant, no ens passarà per alt una esvelta i espectacular agulla que sobresurt a primer terme del Massís del Port. Es tracta del Castell de l'Airosa -penyal esvelt que s’aixeca com un minaret d’un castell al bell mig de la serralada-, que mirada de nord a sud es presenta com una fina agulla, i en canvi d'est a oest la veiem com una petita cresta. En tot cas, és una de les elevacions més destacades del vessant marítim del massís, sobretot perquè està molt aïllada d'altres cims, fet que li dóna una gran prominència. La seva alçada és considerable, 1.034 metres, tenint en compte que és una de les primeres elevacions pel cantó de mar. De lluny, sembla d'accés molt difícil, però és ben senzill accedir fins a la base. Per coronar els darrers metres sí que cal fer una petita escalada. Nosaltres ja anàvem mentalitzats de prescindir d’aquesta escalada (15 m) ja que des de la base les vistes són gairebé les mateixes, ens hagués fet perdre molt temps i tampoc portàvem l’equipament necessari.
Des del Castell de l’Airosa les vistes son formidables. La Mola dels Conills i la capçalera del Barranc de la Vall, la Roca Xapada, la Mola del Boix, el Barranc de Barretes, el profund esvoranc del Barranc d’Orió i la Roca de Migdia. A sobre els Pallers, la Cresta de Marturi i el Caro. Més enllà, sobre el Barranc de Lloret, la Mola Castellona i la Roca del Migdia. Al fons Tortosa, les Serres de Cardó i del Boix. Fins i tot en un dia clar, de ben segur  haguéssim albirat Amposta i el Delta però dimarts passat tot i que el sol era prou lluent , al llunyedà es veia el boirim. Després el Montsianell i el Montsià. Als nostres peus una altra mola encastellada: l’Embotarell.

Si haguéssim de definir aquest itinerari, probablement ens avorriríem amb qualificatius i faríem curt. Un gaudi per a la vista i els sentits. Curull de formacions geològiques: ponts, balmes, agulles, forats,… en un entorn, trencat i esquerp… de mala petja com en dirien a la Garrotxa. Però tanmateix corprenedor.
Una més de les raconades imprescindibles per aquell que vulgui conèixer els Ports.

Per arribar-hi: Vam agafar l’AP-7 direcció València i vam prendre la sortida 40 cap a Tortosa. Avançant per la C-42 i un cop a Tortosa seguir les indicacions per anar a la barriada Raval de Cristo. Creuar el riu Ebre, i un cop arribats a aquesta barriada  agafar la TV-3421 cap a l’esquerra, direcció Mas de Barberans i la Sènia. Al cap de poc de deixar enrere Mas de Barberans es troba una pista a mà dreta i un cartell indicador de l’àrea recreativa la Vall. Agafar aquesta pista, asfaltada en el seu tram inicial, i poc després es troba una bifurcació i anar a la dreta. Hem de seguir la pista uns 6 km fins que arribar a la Vall. (hi ha un bon tros sense asfaltar, però és apte per a tots els vehicles)

Descripció: Una ruta preciosa pels Ports, que ens portà a recorre partint de l'Àrea de la Vall, l’exigent pujada pel Faixò del Boveral o Pujador de les Xavetes, el solitari Castell de l'Airosa i la seva Foradada, les fantàstiques vistes, l’encant dels Tacons, el misteriós Racó d'en Marc. Això sempre amb la Joca com acompanyant, roca singular que no vam perdre  mai de vista i que a mode de far, ens indicava sempre on érem.