dissabte, 8 de març del 2014

Excursió dia 4 de març de 2014

Collbató; vam deixar el cotxe a l’aparcament a l’àrea de picnic de la Salut. De primer volíem enfilar la pujada passant per les 3 Coves; Freda, Gran i Codolosa, però una informació que ens va arribar a última hora ens deia que de la Freda a la Gran hi havia un pas una mica compromès en què calia salvar un desnivell d'uns 25 metres , en els quals cal usar de tot -mans  i el paner a terra-. Portàvem un cordino per si de cas, però per casualitat vam enfilar massa aviat una drecera i ens va portar gairebé a l’entrada de la Cova Gran, així doncs, vam deixar la visita a la Cova Freda per la tornada estalviant-nos el mal pas.
Cova Freda
Aquesta cova va ser estudiada el 1922 . Segons aquests estudis , el recorregut de la cavitat és de 150m., amb una profunditat màxima de 12m . sota el nivell de l'entrada, amb una longitud màxima de 60m . i un punt de màxima alçada entre sostre i terra de 10m . El sender s'agafa des de les escales d'accés a les Coves del Salnitre.
Cova Gran
Està situada en lloc més prolífic de Montserrat , pel que fa a cavitats . No gaire lluny d'aquí es troben les conegudes Coves del Salnitre , la Cova Freda i la Codolosa . No és ni de bon tros una cavitat de grans dimensions , el seu recorregut és d'uns quaranta metres . Segurament el seu nom fa referència a la seva àmplia entrada .
De les diverses coves habitades durant el període prehistòric , les dues que han donat vestigi més importants
, són La Cova Gran i la Cova Freda . Explorades i publicades per Josep Colomines ( Prehistòria de Montserrat 1925 ) Es van convertir en famoses pel fet d'haver estat localitzada , per primera vegada a Catalunya, la ceràmica neolítica decorada amb impressions fetes amb petxines , que va originar el nom de ceràmica montserratina , en què va ser batejat aquest estil
A part de la ceràmica, es van trobar també instruments de sílex ( sobretot ganivets ) i punxons fets amb ossos de cabra . Tot això defineix una fase antiga del neolític , més o menys a partir  de 4000 aC, i que es va estendre fins ben entrat el tercer mil·lenni . Aquest va ser el període que les coves van ser habitades més intensament. Hi ha troballes posteriors , del neolític avançat , de l'edat del bronze i del període Hallstàttic, encara que molt més escasses.
A la Cova Freda aparegué també algun indici de ceràmica ibèrica . Tot aquest material ha estat publicat i es conserva al museu del monestir . En 1982 va ser trobat un fòssil marí que es creu que té uns quaranta- cinc milions d'anys.
Cova Codolosa o de les Arnes .
Aquesta cova està situada, a uns 250 metres per sobre de l'ermita de la Salut en el paratge de la Codolosa i a la dreta de la drecera de Fra Garí . La cavitat té uns 18 metres de longitud; antigament la feien servir els pagesos que conreaven les nombroses vinyes de la zona , de manera que el seu interior mostra unes canalitzacions molt interessants per aprofitar les aigües que llisquen de les parets superiors .
Vam continuar fins a trobar la Drecera de Fra Garí
Drecera del Fra Garí està ben marcada i puja molt recte, i en algun tram cal posar les mans però no presenta cap dificultat tècnica. La drecera puja casi sempre per una canal encaixonada fa petits replans on es pot anar gaudint d’unes vistes  espectaculars.
Hi ha trams que es troben escales picades a la roca una mica malmeses. Aquesta drecera, que va paral·lela a la drecera dels Graus, és una de les variants ràpides al camí vell de Collbató o de les bateries al Monestir de Montserrat; on pugem uns +200m. en poc més de 400m. de recorregut.
Vam sortir al Camí vell de Collbató al Monestir, les Bateries, Pla de sant Miquel – cruïlla  de camins en un replà amb indicador-, baixada pel Camí de la Quadra de sant Miquel, GR, Camí de les Feixedes, Coves de Cabrafiguera i Salnitre.
Una excursió molt entretinguda – amb tots els sentits-, ja que vam aprofitar per buscar uns catxés a les 3 coves, i això ens produí un cert retard, però els dia ens va acompanyar, un matí molt assolellat en què vam gaudir d’allò més i vam conèixer les coves Freda, Gran i Codolosa que fins ara ignoràvem.