divendres, 30 de gener del 2015

Excursió pels entorns de Sentmenat

Recorregut: Sortida de Can Vinyals – Font d’en Fargues, seguint cap a Can Senosa, Font del Bou, Riera de Sentmenat, Salt de Guanta, Pou de Glaç, Casa de Guanta, Castell de Guanta (Roca del Corb), Torrent de Can Montllor, Salt del Montllor, Font dels Llorers, Font de la Fagina, Font del Gurri, Santa Mª del Puig de la Creu, Barraca de pedra seca, Can Montllor de Dalt, Urbanització Can Vinyals.

Bonica i agradable excursió en què ens vam enfilar al conegudíssim Puig de la Creu (el cim més alt de Castellar (671 m.) i una bona talaia, actua de límit divisori entre els termes de Castellar i Sentmenat. Al seu cim hi ha l’església de Santa Maria, restaurada i modificada en diverses ocasions i que, per les seves característiques, s’inscriu en el grup de capelles rurals del segle XII sense ornamentació), per una ruta poc habitual. Ens vam endinsar per sots prou feréstecs, i vam passar per fonts, castells, ermites, i diverses masies.

Volíem seguir un track que sortint de la Font de la Fagina ens tenia que portar fins a Coll Roig, però vam tenir de desistir pel mal estat del camí, totalment tapat per la caiguda de nombrosos arbres degut a la ventada del passat desembre, per aquest motiu vam fer la pujada i baixada al Puig de la Creu per la Font del Gurri
Interessa destacar:
Salt de Guanta; Es diu que a les parets del saltant hi han les coves del Comte, són dues coves molt petites que es troben a mitja alçada de la paret, a la part esquerre de difícil accés, l’altra cavitat, una balma situada al peu de la paret, és més garant que l’altre. En diverses excavacions que s’hi han fet, han demostrat que les coves del Compte havien estat habitades des de molt antic. Aquestes coves són les que la llegenda diu que el Comte Borrel es va refugiar quan fugia de la persecució d’Al-Mansor després de la batalla de Matabous a Montcada.

Castell de Guanta (no l’actual restaurant que pren el nom, sinó el verdader que es troba a la Roca del Corb), aquest és anterior al de Sentmenat, ja que és esmentat per primer cop l’any 1012. Sembla que el topònim Guanta està en el propi nom de la persona Gonter, del segle X. El castell de Guanta era un dels que defensava la frontera de les ràtzies de les tropes musulmanes establertes més enllà del Llobregat.
Menció a part, va ésser les magnífiques fonts que vam trobar, algunes molt ben arranjades gràcies la feina incansable de la Secció Excursionista de la Societat coral de Sentmenat, a tots, moltes gràcies per la magnífica feina feta.
Gairebé totes aquestes fonts estant ben guardades: conten que fa molts anys hi vivia un ‘Follet’ entremaliat, (per cert, és cosí, dels ‘follets’ de la font del Bou i de la font de les Nueretes), hi vivien també unes ‘fagines’, que eren igual de juganeres que el ‘Follet’, es passaven el dia jugant a cuc i amagar i a córrer pels boscos pel voltant de la font. Avui dia és tan difícil de trobar el ‘Follet’, com les ‘fagines’, així que imagineu-vos com serà trobar el tresor (catxé) que amaga aquest ‘follet’.
També pels voltants del Puig de la Creu a prop de la Font del Gurri, dins encara del terme municipal de Sentmenat, hi viu una ‘Fada’ molt bufona, costa molt de veure perquè  té por de la gent i s'amaga molt bé, guarda també un tresor (catxé) pels qui el vulguin buscar.
Un cop a la font vam veure una petita estatueta de la Moreneta, és la guardiana de la font i té cura dels excursionistes, de totes les ‘fades’,’ follets’ i animalons que s'acosten a beure a la font.