divendres, 19 d’octubre del 2012

"Un tomb a ritme de natura" 1ª del cicle 2012-2013

Morrals de la Mata, Agulla del Gat Mesquer, Morral del Llop, Agulles dels Traginers, Avenc de la Font Freda.

Dimecres passat vam encetar l’interessant cicle ‘Un tomb a ritme de natura’ que any rere any de la mà d’en Narcís Serrat ens fa conèixer bonics racons molts d’ells desconeguts, i que sembla mentida, segurament hi hem passat pel costat o ben a prop infinitat de cops i mai no ens hi havíem fixat.
Aquest cop vam deixar els cotxes a l’aparcament inferior situat al Coll d’Estenalles . L’itinerari s’enfila pel vessant del turó per un camí pastiu i ofereix a mesura que vas pujant,  bones vistes del Montcau i de la Mata, el mas on es troben les oficines tècniques del Parc. No obstant això, les millors panoràmiques s’obtenen al cadamunt del turó, on hi ha l’ermita de sant Jaume. Esglesiola de planta quadrada, teulada a dues aigües  i campanar d’espadanya. La porta està encarada cap a Montserrat i, al seu darrere, queden el Montcau i la Mola. Però de primer, ens vam aturar per contemplar  l’actual cisterna just a l’entrada del mas i que antigament havia estat un pou de glaç. Aquesta presenta un penell molt original.

A partir de l’ermita, cap a ponent, el camí emprèn un segment de la carena amb lleugeres ondulacions a mesura que se superen diversos collets . Aquí va començar de veritat l’excursió de dimecres pels morrals de la Mata, coves, agulles i finalment un avenc.
Roca d’en Miqueló
Només baixar de l’ermita de St. Jaume tot anant per sobre de les cingleres, es troben un bon grup. En primer lloc hi ha dos morrals, que són magnífiques talaies sobre la carretera, veiem entre la vegetació una roca que és una petita agulla, sota la qual hi ha la Roca d’en Miqueló, ben difícil de superar, encara que baixa des del seu coll. És una roca compacta. Fou ascendida per Miquel Vicente i per J. Barberà el 15 de juliol de 1978. Per arribar-hi cal anar pel mig del bosc, per antigues feixes seguint el que s’intueix havia estat un senderó.

Tornem a pujar i ens dirigim cap el Morral de les Saleres, un lloc  dominant, una prominència amb moltes vistes, el nom es deu que des de aquest es llançava la sal al bestiar.
Anem planejant fins trobar un camí de pasturatge que en forta baixada ens mena a la Foradada del Balcó.

Continuem baixant i marxem cap l’O, ara planejant, passem a prop de l’Agulla de la Font de l’Hort i l’Agulla Toni Sors.
Seguim el camí que baixa del Coll de Garganta i passem per una zona on tot els noms estan influenciats pel gat mesquer: l’Agulla del Gat Mesquer - resta separada de la cinglera i s’hi ascendeix des del coll  flanquejant a la cara O per trobar l’aresta S i pujar fàcilment dalt-. A la part del damunt i a la cinglera mateix, hi ha una roca que es pot remuntar amb un pas.

Continuem i trobem el Gat Mesquer i la Balma del Gat Mesquer. Abans però, fem una parada per contemplar la Cova del Centenari.
Seguim en direcció als Tres Jutges  -queden damunt mateix de l’alzina del Sal·lari i a l’esquera de les cingleres del Morral del Llop-. Són tres roques, separades de la cinglera, si bé la més alta hi queda enganxada.

Morral del Llop, és una paret de cingleres que prové de les roques dels Tres Jutges, a l’O, que nosaltres vam voltar per no perdre alçada.
Davant nostre ja s’albiren les Agulles dels Traginers, situades al torrent que davalla de la coma d’en Vila i damunt mateix de la font dels Traginers. Queden a la vessant dreta pujant el torrent, i n’hi ha de diverses, algunes de les quals ni cal esmentar.  La que està més a l’E queda dins una canal on els arbres s’ajeuen. A la segona s’hi pot anar amb un salt des del cingle, i és la més gran. La més important és la del mig, l’agulla és ben bé un bolet. Totes estan abocades a la torrentera, i es pugen pel costat del torrent, unes fites, pedrons, assenyalen el camí. Una d’elles està foradada ‘i només cal enfilar-la i començar a cosir’.

Baixem fins a trobar el camí que mena a la Font dels Traginers, però nosaltres el deixem per pujar fins la pista que passa per la carena. Un cop dalt, ens vam arribar fins les restes de l’antic xalet que van enderrocar i  només van deixar els fonaments que serveixes de basses d’aigua, més aviat  van fer un nyap.
Des del Xalet enderrocat vam tornar enrere i per escurçar una mica vam fer   fora de camí  un tros pel mig del bosc fins trobar el camí que baixa del coll de Garganta a la Font Freda,  per poder-vos orientar millor caldria trobar l’iniciï del camí de la Fontfreda al coll de Garganta i baixar uns cinquanta metres de camí. A la nostra esquerra i a uns deu metres sobre del camí hi ha, senyalitzat l’Avenc de la Font Freda.

Finalment, i ara sí, vam seguir  el camí  que  portava altre cop a la pista que mena a la Mata.
Una bonica i interessant excursió que va ser del gust tots els participants i que gràcies a les explicacions d’en Narcís -que en aquests afers a més de la lletra menuda, sap més que el llibre de les set sivelles-, ens va fer gaudir d’una matinal completa que ens va satisfer a tots.

Informació complementària: Sant Llorenç Pam a Pam de Josep Barberà, Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona, Edu3.cat, Generalitat de Catalunya Fotos: Narcís Serrat i Agustí Junyent. Organitza la sortida: Benestar Social de l’Ajuntament de Matadepera.
Hem parlat avui de molts llocs que porten el nom de 'gat mesquer, segurament en aquests indrets  deuria haver-hi molts, però què és i com és el gat mesquer? (aconsello veure'l en pantalla gran) Edu3.cat

width="616" height="313"      codebase="http://fpdownload.macromedia.com/get/flashplayer/current/swflash.cab">